Soitin keskiviikkona Peltokankaan Oivalle ja löimme lukkoon autotallin nosto-oven kaupat. Päätin lopulta ottaa hieman suunniteltua suuremman oven, jotta talliin mahtuu paremmin ajamaan myös pakettiautolla / pikkubussilla. Tästä johtuen oviaukkoa levennettiin hieman, eli suunniteltu oli 250 cm ja nyt tehtiin 275 cm. Toivotaan, että tuon 25 sentin lisäyksen ansiosta myös isomman auton peilit pysyvät alkuperäisessä kuosissaan. Varmistin samalla nostomekanismin ylätilatarpeen ja sovitimme oven yläpuun sen mukaan sopivalle korkeudelle. Nosto-oven korkeus pysyi lähes suunnitellussa, eli n. 235 cm (suunniteltu 230 cm).
Rälläköimme siis sokkelista 25 sentin palasen pois. Siinä yhteydessä sokkelista murtui hieman ylimääräistä, eli ensin kokeilimme hommaa pienellä rälläkällä ja voimakeinoin, mutta tämä johti siihen, että harkosta lohkesi hieman turhan suuri pala pois. Heikki toi sitten perjantaina ison rälläkän, jolla homma saatiin paremmin haltuun.
Perjantaina jatkoimme siitä mihin jäimme, eli loput pystyrungot ja yläjuoksut paikoilleen. Olin sopinut jo alustavasti Karjalaisen Juhanin kanssa, että hän tulisi loppuiltapäivästä nostamaan liimapuupalkkia ja ristikoita katolle, mutta näytti jo puolen päivän maissa siltä, että emme ehdi saada siihen mennessä hommaa riittävän pitkälle. Niinpä siirrettiin nostot maanantaille. Saimme Heikin kanssa perjantaina rungon valmiiksi autokatoksen pilareita lukuunottamatta. Niiden jalkojen kiinnitykseen olin unohtanut varata kunnolliset ruuvit, joten pylväiden reivaaminen jäi maanantaille. Leikkasimme kuitenkin pilarit valmiiksi oikeisiin mittoihin.
Olin käynyt keskiviikkona hakemassa pakkasjuotosbetonia, jolla pilareiden jalat oli tarkoitus juottaa niiden perustuksiin. Totesimme kuitenkin, että kovien pakkasten vuoksi valua ei kannata tehdä nyt, koska valu pitäisi pitää vähintään viikon ajan lämpimänä (käyttöohjeen mukaan riittäisi, jos olisi yli -15 astetta, mutta pakkaset ovat tulossa niin kireiksi, että en viitsinyt ruveta miettimään lämmitysvirityksiä). Niinpä teimme pilarien jaloille väliaikaiset tuennat poraamalla lankunpätkiin pilarin jalan mentävät reiät ja kiinnittämällä nämä tuet sitten pilariperustuksiin. Nyt pilarit pysyvät hyvin paikoillaan odottaen parempia valukelejä.
Maanantaiaamuna sovin Juhanin kanssa, että hän tulisi puoli yhden maissa nostohommiin. Itse pääsin paikalle vasta yhdeltätoista ja Heikki tuli samaan aikaan. Hieman kiire tuli siis pilareiden kanssa. Viimeistä olimme reivaamassa, kun Juhani kaartoi pihaan. Tässä vaiheessa tarkistimme vielä pilareiden korot ja niin vaan olikin keskimmäinen pilari liian korkealla. Asennusvaiheessa pilarin jalka oli jäänyt ylemmäksi, kuin perjantaina mittausvaiheessa (pilarin jalka lepää siis pilarin perustuksessa pilariharkon reiässä muurausvaiheessa tehtyä täyttöä vasten). Ei auttanut kuin poistaa reivalaudat ja korjata asento.
Varsinaiseen nostohommaan päästiin pilarihäslingin vuoksi vartin myöhässä, mutta homma lähtikin siitä rullaamaan mukavasti eteenpäin. Jimppa tuli auttelemaan kattotuolien nostossa, joten homma saatiin sujumaan mukavasti. Heikki ja Jimppa ovat tehneet hommaa ennenkin, joten työ sujui ammattimaisen varmasti ja tehokkaasti. Lopulta kaikki kattotuolit olivat paikoillaan (tosin vain "heppiin" lyötynä) jo varttia vaille kaksi, joten itse nostohomma oli tunnissa ohi. Sen jälkeen paukuttelimme sitten kattotuoleja kulmarautoihin kiinni. Osittain homma meni poraamiseksi (siis kirjaimellisesti), ankkurinaulat kun eivät kattotuolien "reikälevyistä" mene läpi, ellei reikä satu olemaan juuri oikealla kohdalla. Pakkanen alkoi kiristymään iltaa kohden, joten sormet olivat jonkin verran kohmeessa homman valmistuessa.
Tiistaina aloitimme Jimpan kanssa aamusta aluskatteen asennuksen ja Heikki viimeisteli samalla rungon pystytystä (mm. päätykolmioiden pystypuiden sekä "poikasien" asennus). Jimpalla oli aluskatteen asennuksessa tekniikka kohdallaan, joten tämä(kin) homma sujui todella nopeasti (taannoin harjoittelimme hommaa Karjalaisen Jaakon kanssa, eikä se ihan yhtä kivuttomasti sujunut...). Eli pätkimme tuuletusrimat sopivan mittaisiksi pätkiksi, vedimme aluskatteen läpi lappeen aloittaen alhaalta, kiristimme sen ja löimme rimanpätkät kiinni. Koska Heikki oli kiinnittämässä poikasia, teimme homman sillä tavalla, että jätimme ensin aluskatteen pois viimeisestä kattotuolinvälistä molemmissa päissä. Tämä väli tehtiin sitten lopuksi vetämällä yksi vuota toiseen suuntaan räystäältä toiselle. Aluskate oli yhtä vuotaa vaille asennettuna yhden maissa.
Välillä kävimme syömässä ja sen jälkeen viimeistelin töitä Heikin kanssa, eli Heikki veti viimeisen aluskatevuodan metsän puoleiseen päätyyn ja itse aloin samalla kiinnittelemään vielä puuttuvia ikkunoiden ja ovien vaakapuita. Näin saimme rungon valmiiksi jo ennen kolmea. Nyt talli on ns. säältä suojassa, eli aluskate päällä. Tavoitteeni, että homma tulisi valmiiksi jouluun mennessä, täyttyi siis hyvin :)
Pakkanen kiristyi tiistaipäivän aikana reilusti, eli aamun kymmenen asteen pakkanen vaihtui iltapäivän yli 22 asteen pakkaseksi. Ihme kyllä pakkanen ei purrut enää kovin pahasti, eli kun koko ajan touhusi jotakin, pysyivät paikat lämpiminä. Ja tietysti hanskat piti pitää kädessä koko ajan.
Illan hämärtyessä raivailin paikkoja ja sainkin hieman lisää tilaa pihalle, kun yhdistin autotallin puutavarapinot yhteen pinoon. Lisäksi pudottelin kattotuolien päältä lumet, jotte eivät köntsähdä sinne, jos kelit lauhtuvat. Autotallin sepelin päälle on valitettavasti tallautunut jonkinlainen lumikerros, mutta täytyy se siitä sulatella, kunhan saadaan lämpöjä päälle.
Seuraavaksi pitää saada tuulensuojalevytykset tehtyä, jonka jälkeen katon voi tehdä loppuun. Tarkoitus olisi jatkaa välipäivinä hommaa eteenpäin, tosin silloin minun pitää saada myös iv-putkitukset sisällä valmiiksi, jotta Kanen porukka pääsee tekemään väliseinät ja yläkerran lattian levytyksen. Tästä on kuitenkin mukava lähteä joulun viettoon ja jatkaa projektia joulun jälkeen.
Rauhallista joulun aikaa siis kaikille!
Tässä muutama kuva tallin pystytyksestä:
Tilanne perjantai-iltapäivänä jossakin vaiheessa. |
Maanantaina nostettiin kattotuolit. |
Tiistaina saatiin aluskate päälle. Yksi nurkka jäi vähän repsottamaan, kun en saanut siihen listaa noilta tikkailta käsin kiinni. Reunimmaisiin ristikkoväleihin on siis aluskate vedetty toisin päin. |
Etupuolelta. Oikealla puolella on talli ja vasemmalla autokatos. Reivalaudat voidaan ilmeisesti poistaa tuulensuojalevytyksen jälkeen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti